Ara fa una setmana vaig publicar en aquest mateix bloc un ampli balanç de govern de les polítiques
culturals de CiU. Amb molta diferència ha estat l’entrada amb més lectures de
totes les que he fet, cosa que em fa pensar per una banda, que era necessari
fer el balanç i per l’altra, que hi ha interès per la qüestió.
Arrel d’aquell escrit, algunes
persones públicament (via twitter ho va fer en Pep Montes) i d’altres a nivell
privat, em varen suggerir una segona part: fer autocrítica del sector de la
cultura. Un repte que entomo.
Primer però, vull aclarir des
d’on parlo. Sempre he tingut dubtes de si quan parlo de sector ho puc fer en
primera persona. M’explico, fa uns quinze anys que em dedico a treballar en
l’àmbit de la cultura, primer com a gestor cultural i després com a consultor,
a més, ho he combinat amb la militància política, fet que m’ha portat a ser
responsable de l’àmbit de cultura d’ICV l’últim any. Jo podria ser sector si
estem d’acord en incloure a aquelles persones que es dediquen a estudiar-lo i a
definir-ne estratègies, que és el que he fet els últims anys, però quedo
clarament fora quan el sector l’identifiquem amb la creació (he fet molta
anàlisi però la meva creació cultural es limita als dibuixar i cantar amb els
meus fills) i els que treballen en la gestió. En qualsevol cas, faré servir un
to analític, amb certa distància, assumint la proximitat de sentir-me’n part.
Complex, sí, però també vull ser honest en això.
1. Un sector que se suma a les vaques grasses i s’allunya de la ciutadania
Vull començar l’anàlisi anant
una mica enrere, no massa, però sí el suficient com per agafar perspectiva per
veure on estem. A finals dels 90 i durant la primera dècada dels 2000 varem
viure una època d’or en la inversió en cultura (bé, jo diria en la inversió en
grans infraestructures culturals). Aquest va ser un procés que es va viure a
Catalunya i també a la resta de l’Estat. No vull aprofundir molt en aquesta
època, perquè ja s’ha escrit molt sobre com el boom immobiliari va impregnar al
sector de la cultura (exemples: aquí,
aquí
o aquí,
i fins i tot va ser motiu d’un programa com el Salvados
de l’Évole).
Al que sí em vull referir és
que durant aquesta època “daurada” varen mancar veus crítiques des del propi
sector de la cultura que posessin en dubte allò que estava passant. Sí hi havia
crítiques, però no era el discurs predominant, ni de lluny. Al meu entendre, en
aquell moment el sector es va allunyar de la ciutadania i avui, quan el sector
reclama centralitat per la cultura, potser va tard, la societat ja no se sent
partícip d’aquestes reclamacions. El que m’ocupa és per què existeix aquesta
distància? Quins factors expliquen avui la poca la poca empatia de la
ciutadania en relació a les reclamacions que fa el sector?
Evidentment, no
existeix una resposta única a això, però seria bo que al propi sector es
plantegi un debat en aquests termes. En aquest sentit, apunto una sèrie
d’elements crítics a tenir en compte en una reflexió que m’agradaria que fos
constructiva:
o En primer lloc, apunto a l’oblit durant molts anys del perquè de les polítiques
culturals, centrant massa els discursos en el què. En els anys d’expansió dels
pressupostos destinats a cultura, polítics, gestors i creadors no han estat
capaços de situar el discurs en el valor públic de la cultura associat a la
seva actuació, per contra han proliferat arguments importants però
insuficients, com ara l’excel·lència o el retorn en forma d’externalitat (sobretot
econòmiques). D’alguna forma, s’ha posat al propi sector o als productes
culturals (des de la creació a l’esdeveniment o l’equipament) en el centre del
debat, oblidant que és la ciutadania el centre de les polítiques culturals, la
que ha de sentir-se protagonista i no una simple receptora que escull rebre o
no segons els seus interessos.
o En segon lloc, ha existit a ulls de la ciutadania una clara associació
entre la bombolla immobiliària, les grans infraestructures culturals (amb més
importància en el continent que en el contingut) i la corrupció política. La
connivència del sector amb aquesta bombolla de grans equipaments, o amb el que
es podria catalogar com la bombolla de la contractació pública d’espectacles, amb
una escalada exponencial de dels catxets artístics, han alimentat aquesta associació.
o En tercer lloc, s’ha produït una associació entre certa elit del sector de
la cultura amb l’elit política i econòmica, que fa aparèixer al món de la
cultura com a propera al poder i llunyana de la ciutadania. La desafecció
política també ha tingut traducció en la desafecció cap a les elits culturals.
Els escàndols de corrupció en societats d’autors han ajudat a alimentar aquesta
imatge com també ho han fet el nomenament a dit de responsables de grans
projectes culturals públics (any Espriu o els comissaris del tricentenari en
són bons exemples, però n’hi ha molts més).
o En quart lloc, hi ha hagut el que es podria considerar un cert pudor (o
orgull mal entès) per part del sector, de mostrar davant la societat les seves
pròpies debilitats. El sector no ha estat capaç de traslladar com a denuncia y
reivindicació, amb complicitat amb altres actors socials, que en el sector
privat de la cultura existeix molta precarietat laboral i que aquesta es
supleix amb molta militància. Segurament si la gent sabés que la cultura no és
un espai de contractes milionaris i de fama, i conegués les dosis de militància
i vocació pública que hi ha darrera molts projectes, es generaria major
empatia.
o En cinquè lloc, la imatge de sector subvencionat, que interessadament
alguns propaguen, no s’ha aconseguit revertir. Avui, en un moment d’escassetat
de recursos públics, amb una competència pels mateixos, les males
praxis d’alguns empresaris de la cultura en relació als ajuts públics
rebuts ha provocat importants passes enrere en la consideració social del
sector. La reflexió que cal fer no és tant com justificar-se davant la societat
(no ho fan altres sectors com l’educatiu o el de la salut) sinó com superar
questa lògica d’intercanvi: la societat aporta a la cultura i la cultura ofereix
un retorn. Trencar amb aquesta lògica suposa considerar la cultura com un valor
públic nuclear a la societat, fet que impossibilita la idea d’intercanvi.
o En sisè lloc, las reivindicacions del món de la cultura s’han centrat en qüestions
que afecten a les seves necessitats y han quedat poc vinculades a altres
reivindicacions socials. Des del posicionament del món cultural en contra de la Guerra d’Iraq no hi ha hagut
importants mobilitzacions del sector en qüestions que no l’afectin directament deixant
un buit important en un moment de necessitat de referents de contestació a la
situació social existent.
Vol dir tot això
que el sector ha actuat sempre malament? És clar que no. Aquests elements, al
meu entendre assenyalen punts crítics de l’oportunitat perduda en temps de
vaques grasses. Algú pot dir que a toro passat és fàcil fer aquesta anàlisi, i
és cert, però també ho és que les anàlisis es fan sobre coses consistents, i
aquí el que és consistent és el que ha passat.
2. La batalla perduda? De moment, guanyen ells
Quan comença a imposar-se la
doctrina de l’austeritat entre els nostres governs, a Catalunya i a l’Estat,
els pressupostos de cultura inicien una dinàmica de disminució accentuada, fins
i tot per sobre de les rebaixes mitjanes a la majoria d’administracions.
Certament, el sector no ha
restat immòbil a tots els atacs rebuts, i hi ha hagut mobilitzacions
importants: l’any 2011 el sector
es mobilitza contra les lleis òmnibus a Catalunya; l’any 2012 apareix la Plataforma
SOS cultura, davant de l’atac de l’IVA cultural apareixen manifestos com La
cultura no és un luxe, la Unió
d’Associacions Empresarials de la Indústria Cultural Espanyola presenta
estudis on demostra la barbaritat de l’IVA cultural; al febrer de 2013 neix la Marea Roja.
Cultura En Lluita; al 2014 apareixen manifestos contra l’acció del
Govern de la
Generalitat en relació a les subvencions… Bé, segur que em
deixo múltiples mobilitzacions, plataformes, manifestos… però no és objecte
del post fer repàs de totes.
Però al final, batalla l’estan
guanyant ells. I al meu entendre, no és una batalla de càstig com molta gent defensa:
càstig als de “la ceja” que van donar suport a ZP, o per la mobilització en
contra la guerra d’Iraq. Crec que és un error mirar-se al melic, i pensar que
l’atac neoliberal a la cultura es una qüestió de filies i fòbies. Crec que la
cosa va més enllà: és una qüestió de model de societat. Volen una població
inculta, que és el mateix que una població acrítica, que no molesta a qui
ostenta avui aquell concepte gramscià que últimament s’ha recuperat:
l’hegemonia cultural.
L’atac a la cultura no és un
atac al sector, i aquí és on sovint el sector s’equivoca. L’atac a la cultura
és un atac a un model de ciutadania lliure, crítica, amb els instruments
suficients per a interpretar la realitat i poder-la transformar.
Sí, guanyen ells i nosaltres
ens centrem en les batalletes, mentre ells tenen una estratègia de guerra, de
llarg recorregut, de model. Seguiran guanyant si no elevem la mirada.
3. La subsistència que immobilitza
He tractat aquestes qüestions
amb força gent del sector de la cultura, quan els pregunto: com és que no
s’articula res amb major recorregut? Com és que s’alcen poques veus crítiques
al que està passant? I la resposta és molt sovint la mateixa: el sector està
subsistint i no té força per res més.
Fa unes setmanes vaig entrevistar en Joan Maria
Minguet per la Revista Treball d’ICV. Amb el seu bloc pensacions, que recomano molt,
els seus llibres, i articulant a la Plataforma de les Arts Visuals, en Minguet (amb
qui hem discrepat en coses, però amb qui em sento més proper que llunyà) està
posant veu a la crítica del sector a les polítiques culturals del Departament.
Doncs bé, ell m’assenyalava la següent resposta quan li preguntava per la manca
de veus crítiques com la seva “al món de
la cultura som molt pocs. Alguna vegada, algun periodista amb bona intenció
pregunta: “I perquè no us manifesteu?” És que si ens manifestem, omplim com a
molt la plaça Sant Jaume… Mentre que a d’altres sectors, com l’educació o la
sanitat, a més de ser fonamentals per a la societat, són molts i es nota. I hi
ha una altra explicació, i és que encara estem esperant el que jo en dic la
“carícia institucional”. És a dir, encara hi ha por que, si aixeques la veu, no
tindràs la subvenció.”
Sí, som pocs, perquè cada cop són menys les
persones que viuen de la creació i de la cultura, i també sí, hi ha molt de silenci,
massa silenci provocat per aquella por al et
pots quedar fora.
Dins la meva responsabilitat com a coordinador de
cultura a ICV, una de les coses que miro de fer és assistir a actes i debats
que es fan en el sector. Sobre les debats en recordo un especialment, el de
l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya, en vaig escriure
una entrada
al respecte. Com deia llavors, i s’ha anat repetint, el sector es preocupa molt
del sector i de la seva subsistència i això el paralitza de cara a elevar el
discurs. Sobre els esdeveniments institucionals només puc dir que acostumo a sortir-ne
preocupat. En aquests esdeveniments acostumo a escoltar discursos del Conseller
Mascarell explicant els seus anuncis que mai arriben, i declarant amor etern a
la cultura mentre l’enterra (a l’entrega dels Premis Nacionals de Cultura va
arribar a dir que la cultura està sortint
reforçada de la crisi!!), però no hi escolto veus crítiques i ho lamento.
Certament, amb les coses del menjar no s’hi juga.
Ho puc entendre. Jo mateix, com a consultor he hagut de menjar-me alguns
gripaus i no m’he sentit sempre lliure de dir allò que pensava. Però jo el que
defenso no és la crítica directa, la desobediència i la insubmissió. Reclamo trencar
el silenci però de forma intel·ligent, hàbil i estratègica, fent un pas més, no
reivindicant la importància del sector, reivindicant la cultura.
4. Una crida: un canvi profund en el discurs sectorial i una estructura que
l’articuli
Vull acabar l’entrada en
positiu, amb una crida i una proposta.
La crida és al sector: deixeu
de parlar de vosaltres (deixem de parlar de nosaltres). Cal que busquem
complicitats fora i que articulem un discurs de defensa de la cultura, centrat
en el seu valor públic i no en el valor de les seves externalitats (aportació
al PiB i estudis d’impacte econòmic). Avui el focus de la reivindicació ja no
pot ser el propi sector, això ens allunya de la ciutadania, el focus són les
persones i els drets culturals.
Jo sempre explico que si la
gent que defensem la cultura féssim el mateix que els que defensen(m)
l’educació o la sanitat públiques ens en sortiríem millor i seria més bo per la
gent i pel propi sector. M’explico: en educació i sanitat el que es reivindica
són els drets de la població a una educació i una atenció sanitària universal,
lliure, gratuïta, de qualitat... Quan venen les retallades la ciutadania ho
entén no com un atac al sector sinó com un atac al benestar i sí, es mobilitza
sector i ciutadania conjuntament.
La qüestió és: què és millor
per al sector, demanar al Govern més subvencions al sector o exigir-li la
garantia de drets culturals a l’accés o a l’expressivitat? Jo ho tinc clar.
Quan augmenten els pressupostos en educació o en sanitat l’objectiu és la gent,
la garantia dels seus drets, però qui en surt beneficiat a més de la gent és el
sector: treballen més mestres, més personal sanitari, augmenta la formació,
augmenta l’inversió en I+D, augmenta l’activitat d’empreses satèl·lit a aquests
serveis... Doncs el mateix en cultura, quan més es garanteixin els drets
culturals millor li anirà al sector. Canviem doncs el focus, no demanem més
ajudes, demanem més drets!
I acabo amb la proposta: cal
articular una Taula de la
Cultura, un organisme que neixi assemblant-se a la Taula del Tercer Sector, que
articula les entitats d’atenció a la dependència. Una Taula de Cultura que
agrupi als agents del sector, a la multitud d’associacions que existeixen en
els diferents subsectors de la cultura. Una Taula que faci funcions
d’articulació de discurs i de demandes, que superi la competència actual per
uns recursos escassos i que faci de lobby, si cal, ja no per defensar al sector
(que també) sinó per defensar els drets culturals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada